Η απόφαση για νέα μελέτη κόστους–οφέλους μετατρέπει το ήδη καθυστερημένο έργο του Great Sea Interconnector σε ένα ακόμη πιο αβέβαιο εγχείρημα.
Αντί να επιταχύνει τις διαδικασίες, προσφέρει πρόσθετο πολιτικό χρόνο σε Αθήνα και Λευκωσία, την ώρα που καμία ξεκάθαρη λύση χρηματοδότησης ή επενδυτικού ενδιαφέροντος δεν έχει εμφανιστεί.
Έτσι, το έργο παραμένει παγιδευμένο σε μια περίοδο παρατεταμένης ακινησίας, με τους ειδικούς να αμφισβητούν αν μπορεί τελικά να προχωρήσει.
Όπως έλεγαν χθες αρμόδιες πηγές, η νέα μελέτη κόστους–οφέλους παρατείνει την ήδη υφιστάμενη αδράνεια και δεν προδικάζει θετική κατάληξη αλλά και ούτε αποδοχή του έργου από την κυπριακή πλευρά. Ειδικά σε μια πιθανή αναθεώρηση του κόστους ενώ γεννά ερωτήματα για την στάση της Nexans καθώς επιμηκύνει το «θρίλερ» του καλωδίου.
Η διαδικασία συγκέντρωσης οικονομικών, και τεχνικών δεδομένων και ο πλήρης προσδιορισμός των μορφών κόστους και οφέλους δημιουργούν ένα νέο –και πιθανότατα μακρύ– χρονοδιάγραμμα αξιολόγησης. Να σημειωθεί ότι η εξέλιξη αυτή έρχεται μετά από δύο διαδοχικά ραντεβού με τον Επίτροπο Ενέργειας Γιόργκενσεν, χωρίς όμως να έχει σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος.
Τόσο ο Έλληνας Πρωθυπουργός όσο και ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, μίλησαν χθες για «οικονομοτεχνικές παρεμβάσεις», αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο εισόδου επενδυτή στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου. Ωστόσο, το ερώτημα που κυριαρχεί στην αγορά είναι ποιος επενδυτής θα αναλάμβανε το ρίσκο ενός τόσο αβέβαιου έργου.
Πολλοί εκτιμούν ότι μόνο μια αμερικανική εταιρεία με στρατηγικό ενδιαφέρον θα μπορούσε να εξετάσει σοβαρά μια τέτοια είσοδο και να επιλύσει τα πραγματικά προβλήματα του έργου.
Στο παρελθόν μεταξύ των σεναρίων που είχαν διακινηθεί για το καλώδιο ήταν και η εμπλοκή της αμερικανικής αναπτυξιακής τράπεζας DFC, η οποία από την περασμένη εβδομάδα φιγουράρει σε διάφορα ενεργειακά πρότζεκτ στην Ελλάδα και από χθες ξανά και στο GSI.
Στο παρελθόν πάντως έχουν υπάρξει πληροφορίες για ενδιαφέρον αραβικών, γαλλικών και ισραηλινών κεφαλαίων τα οποία ουδέποτε επιβεβαιώθηκαν στην πράξη λόγω των μεγάλων γεωπολιτικών δυσκολιών του έργου.
Στις εξελίξεις γύρω από τον GSI αναφέρθηκε χθες με δηλώσεις του και ο Υπουργός Ενέργειας της Κύπρου, Γιώργος Παπαναστασίου. Όπως είπε, το έργο πρέπει να περάσει από επικαιροποίηση της τεχνοοικονομικής του βάσης, ώστε να καταστεί εφικτή η προσέλκυση ισχυρών επενδυτών. «Κινούμαστε τάχιστα για την επιλογή του οίκου που θα εκπονήσει τη μελέτη, ώστε να καθοριστεί με σαφήνεια το οικονομικό και τεχνικό πλαίσιο του Interconnector».
Παρά τις δηλώσεις, η πραγματικότητα είναι ότι η νέα μελέτη, ανεξάρτητα από το αν θεωρείται απαραίτητη, παγώνει οποιαδήποτε άμεση εξέλιξη και δίνει πολιτικό χρόνο στις εμπλεκόμενες κυβερνήσεις. Το έργο συνεχίζει να βρίσκεται σε μια φάση ακινησίας, χωρίς διασφαλισμένο επενδυτή, χωρίς τελικό μοντέλο υλοποίησης και χωρίς σαφές χρονοδιάγραμμα.
Πηγή: newmoney.gr



