Σε εφαρμογή έχει τεθεί από αυτόν τον μήνα το νέο καθεστώς υποχρεωτικής μηνιαίας υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ για 92.590 επιχειρήσεις και επαγγελματίες που έχουν ξεκινήσει δραστηριότητα από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως και τις 31 Μαρτίου 2025 και τηρούν απλογραφικά βιβλία.
Η ρύθμιση επεκτείνεται και σε όσους πραγματοποιούν έναρξη εργασιών από την 1η Απριλίου 2025 και μετά, με αποτέλεσμα να χάνεται οριστικά η δυνατότητα τριμηνιαίας δήλωσης για τα πρώτα δύο χρόνια λειτουργίας της επιχείρησης.
Η υποχρέωση αφορά όσους πραγματοποιούν φορολογητέες πράξεις ή πράξεις απαλλασσόμενες με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών και στοχεύει κυρίως στον περιορισμό της φοροδιαφυγής από νεοσύστατες και εποχικές επιχειρήσεις που παραδοσιακά λειτουργούν για λίγους μήνες και εξαφανίζονται χωρίς να έχουν αποδώσει ΦΠΑ.
Η υποχρέωση δήλωσης ανά μήνα ξεκινά από την περίοδο Ιουλίου 2025 και αφορά όλες τις επιχειρήσεις που εμπίπτουν στα παραπάνω χρονικά όρια. Από την 1η Ιουλίου και εφεξής, η δήλωση ΦΠΑ γίνεται για κάθε μήνα και υποβάλλεται μέσω της πλατφόρμας myAADE. Η υποχρέωση αυτή δεν αίρεται πριν από την παρέλευση 24 μηνών από την έναρξη δραστηριότητας της επιχείρησης.
Με τη συμπλήρωση των δύο αυτών ετών, οι υπόχρεοι έχουν δικαίωμα να επανέλθουν σε καθεστώς τριμηνιαίας δήλωσης ΦΠΑ, εφόσον το επιθυμούν, με σχετική δήλωση μέσω myAADE. Η επιλογή τρίμηνης περιόδου υποβάλλεται μέχρι την προτελευταία εργάσιμη ημέρα του 1ου, 4ου, 7ου ή 10ου μήνα κάθε ημερολογιακού έτους, ανάλογα με την περίπτωση. Από τη στιγμή που γίνεται η επιλογή, ισχύει από την 1η του ίδιου μήνα και δεν μπορεί να ανακληθεί πριν περάσουν 12 μήνες.
Δικαίωμα εθελοντικής υπαγωγής στο μηνιαίο καθεστώς αποκτούν επίσης οι επιχειρήσεις που έχουν ξεκινήσει πριν την 1η Ιανουαρίου 2024. Από την 1η Οκτωβρίου 2025, όσοι τηρούν απλογραφικά βιβλία και έχουν παλαιότερη έναρξη μπορούν να υποβάλουν δήλωση για να ενταχθούν στη μηνιαία υποβολή. Η δήλωση γίνεται επίσης μέσω της myAADE και ισχύει από την 1η ημέρα του μήνα υποβολής. Και σε αυτή την περίπτωση, η επιλογή δεσμεύει την επιχείρηση για τουλάχιστον ένα έτος.
Στην πράξη, το νέο καθεστώς σημαίνει αυξημένο διαχειριστικό βάρος για τις μικρές επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες που μέχρι σήμερα είχαν συνηθίσει την τριμηνιαία υποβολή, αλλά ταυτόχρονα και μεγαλύτερη φορολογική διαφάνεια.
Στόχος της ρύθμισης είναι να αποτρέψει φαινόμενα όπως η μη απόδοση ΦΠΑ από επιχειρήσεις που λειτουργούν για σύντομο χρονικό διάστημα και διακόπτουν τις δραστηριότητές τους πριν την υποχρέωση τριμηνιαίας δήλωσης.
Όλες οι μεταβολές γίνονται αποκλειστικά μέσα από την ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ και συνοδεύονται από σαφές πλαίσιο προθεσμιών και δεσμεύσεων. Οι επιχειρήσεις που παραλείπουν ή καθυστερούν τη μηνιαία δήλωση ΦΠΑ επιβαρύνονται με διοικητικό πρόστιμο και προσαυξήσεις επί του μη αποδοθέντος φόρου.
Πηγή: protothema.gr
Για να παρέχουμε την καλύτερη εμπειρία, χρησιμοποιούμε τεχνολογίες όπως cookies για την αποθήκευση ή/και την πρόσβαση σε πληροφορίες συσκευών. Η συγκατάθεση για τις εν λόγω τεχνολογίες θα μας επιτρέψει να επεξεργαστούμε δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, όπως συμπεριφορά περιήγησης ή μοναδικά αναγνωριστικά σε αυτόν τον ιστότοπο. Η μη συγκατάθεση ή η ανάκληση της συγκατάθεσης, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά ορισμένες λειτουργίες και δυνατότητες.
Λειτουργικά
Πάντα ενεργό
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απολύτως απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της δυνατότητας χρήσης συγκεκριμένης υπηρεσίας που ζητείται ρητά από τον συνδρομητή ή τον χρήστη ή με αποκλειστικό σκοπό τη μετάδοση επικοινωνίας μέσω δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Προτιμήσεις
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της αποθήκευσης προτιμήσεων που δεν ζητούνται από τον συνδρομητή ή τον χρήστη.
Στατιστικά
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για στατιστικούς σκοπούς.Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για ανώνυμους στατιστικούς σκοπούς. Χωρίς κλήτευση, η εθελοντική συμμόρφωση εκ μέρους του Παρόχου Υπηρεσιών Διαδικτύου ή πρόσθετες καταγραφές από τρίτο μέρος, οι πληροφορίες που αποθηκεύονται ή ανακτώνται για το σκοπό αυτό από μόνες τους δεν μπορούν συνήθως να χρησιμοποιηθούν για την αναγνώρισή σας.
Εμπορικής Προώθησης
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση απαιτείται για τη δημιουργία προφίλ χρηστών, για την αποστολή διαφημίσεων ή για την καταγραφή του χρήστη σε έναν ιστότοπο ή σε διάφορους ιστότοπους για παρόμοιους σκοπούς εμπορικής προώθησης.